Tid hålla dig frisk eller fullt upp med att bli sjuk ?

Alltid på ?

Eller du kanske inte ens märker att det är det du är.
Det är så intressant hur vi fungerar. Och precis just det är ännu mer intressant, att vi väljer bort sätta oss in i hur vi fungerar. Det finns mycket kunskap, gammal visdom, nya vetenskapliga studier som bekräftar uråldrig visdom, det forskas och särskilt efter senaste årens upptäckter om hjärnan och dess förmåga och funktion, så känns det ibland som vi glömmer av göra realitychecks på oss själva. Vi är homo sapiens som översätts som förnuftig människa men betyder mer exakt vis man. Can´t stop wondering…

Vi ägnar oss åt nedbrytning och blir sen irriterade och uppgivna när kroppen protesterar. Det är som att vi inte vill inse att vi själva bär ansvaret för hur vi mår och hur det blir. Visst, en del saker kan vi inte kontrollera och det är inte meningen heller. Det handlar snarare om att välja hur vi förhåller oss till det vi inte kan ändra eller påverka. Det är klart vi ska jobba, träna, uppleva, umgås, resa, leka göra och vara aktiva. Absolut nödvändigt det med, mer eller mindre.
Men det är väl mer rädslan eller oviljan att stanna upp eller helt bromsa in då och då, som  skapar det trötta, utmattade och ofriska. Så intresse för och kunskap om ditt eget systems behov och funktion kanske är det du ska satsa på i höst.

Hur ofta väljer du varande i stället för görande? Att reflektera på djupet inte bara tänka och älta ?

Du kanske har förmågan att recharga dig ändå men för mig och många andra behövs medveten närvaro i stillhet för att JAG ska få utrymme, se mina behov och det som är meningsfullt, få perspektiv, få information som inte kommer från huvudet dvs input från tankar utan från kroppen och ännu djupare inifrån.

Så vad du behöver vet jag inget om och dessvärre kanske det är så att du inte heller vet.
Att betrakta dina tankar och iaktta det som pågår inombords borde vid det här laget uppfattas som annat än flummigt med tanke på att det är där inne svaren finns. Svaren finns inte på google, inte i pillerburkarna eller i den här texten. Quickfix är inte långsiktigt. Rätt logiskt ju.

Logiskt är också att ju långsammare och fler pauser desto mer hinner du reflektera och uppleva på vägen, och desto fler nyanser kan du uppfatta. Ju fortare du far fram genom tillvaron desto mindre tid att se och känna.

Din intelligenta kropp vet vad som är rätt men du lyssnar inte. Du börjar märka att du blir irriterad på andra. provoceras av folk som verkar glada, är konstant trött hur mycket du än sover, blir reaktiv, stänger av känslomässigt, sover dåligt, följer inte dina värderingar, men tänker att din kropp jävlas med dig och ska banne mig  tuktas. Så jagar du på , tränar på, jobbar på…

Men seriöst vem jävlas med vem egentligen ?

POFF. BOOM! Punkterad och kraschad. System fail error !!! (Eller vad det kan heta i den digitaliserade teknikens värld, som vi vet mer om än kroppens inbyggda funktioner). Och sen, kortslutning, head office closed, the coordinator unavailable, mega brain activity failure. Tomt.

Känslan av att vara totalt off, som att man blivit korkad över en natt, slut, hyperkänslig för ljud och andra intryck, den känslan är allt annat än skön. Totalt oskön.

Så vad tror du ? Om du börjar tänka att det är totalt osoft, miljöfarligt, otrendigt och ute att ha det aktiva nervsystemet konstant på, kanske du kan ändra dina prioriteringar.  Den trendkänsliga vill ju inte vara ute, ja om du nu är trendkänslig.
Jag påstår därför att det hetaste och mest eftersträvansvärda i höst är att lära sig andas. Conscious Breathing, medveten närvaro med andning som redskap is the new black. Just saying.

Tänk inte att DU är rastlös eller inte kan, utan sätt rastlösheten utanför dig själv. Gör rastlösheten till ett subjekt. Ge rastlösheten en uppgift. Och föreställ dig själv snarare som nyfiken äventyrare som ska utforska vad som händer när du inte gör hela tiden, utan tillåter dig vara i stillhet och andas. Så egentligen gör du något, du bevittnar, du tittar på filmen som utspelar sig på insidan.

Om du börjar utforska det du har på insidan genom enkla  andningsövningar så kommer vissa saker börja förändras. Det är enkelt och kräver inget gymkort eller yogalektioner det kräver bara att du bestämmer dig för att göra det. Metoden är enkel. Men att acceptera sin rastlöshet och ändå sitta kvar och andas är inte helt lätt.
Och acceptans, är en bieffekt av den medvetna närvaron, både gentemot dig själv och andra, medkänslan stärks i takt med att stressen avtar.

En kunskap som är så beprövad och gammal att den dessvärre inte går att klassificera som en trend utan snarare djup visdom om andningens funktion och effekter för hela ditt system. Och ju fler som mår dåligt desto mer forskning bekräftar nödvändigheten till andrum. Men vi kan ju kalla det en supertrend så kanske den landar bättre i jakten på självförverkligande. Effekterna är garanterat miljövänliga och hälsobringande. Och dessutom har du redan allt du behöver för att sätta igång. Du behöver bara avsätta tiden för att fortsätta hålla dig frisk.

För det är just det, konsten att hålla oss friska är något vi alla har potential att bli bra på.
Skapa regelbundet utrymme för din andning så växer konstverket fram.

P.S. Undrar du HUR du kan börja ? Läs under TIPS på startsidan

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *